Ars-Peintura 
Vereniging Amateur Beeldende Kunstenaars

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Maandagavond 20:00-22:00 uur
Tekenen en schilderen o.l.v. 
Ruben Kragt

Programma  januari-mei 2020

6, 13  en 20 en 27 januari 2020

Schilderen, alla prima en perspectief

Alla prima en glaceren zijn samen de meest gebruikte technieken in de schilderkunst, als je deze beide beheerst kan je ze op allerlei verschillende manieren inzetten om spanning in een schilderij te creëren, die spanning kan ontstaan door licht en donker verschillen, de compositie maar dus ook door verschillende manieren van schilderen naast elkaar te zetten in een schilderij.


Inspiratie:

Dirk Skreber
Wilhelm Sasnal
Elizabeth Peyton



3, 10, 17 februari en 2 maart [24 febr. voorjaarsvakantie] 2020


Assemblage

Collages maken en het assembleren van beeldmateriaal. Vescheur het, knip het uit, gebruik de restvorm, beschilder het. Kortom, speel met je beeldmateriaal. Maak je een nieuw verhaal? zoals Luuk Wilmering dat doet in zijn collages of creëer je nieuwe ruimtes en sfeer zonder narratief element, zoals Stijn Mulder. Misschien is je assemblage wel een aanleiding voor een schilderij, kijk naar Dexter Dalwood.
Neem (scherpe) mesjes mee, scharen, lijm, papier en beeldmateriaal (kan ook ruimtelijk zijn, als je daar een idee bij hebt)
Daarnaast kan je je collage ook als aanleiding gebruiken om te schilderen, dus neem daar ook materiaal voor mee.
In dit blok kan er ook gewerkt worden aan een gezamelijk kunstwerk in dit thema, meer info volgt.


Inspiratie: 

Luuk wilmering
Dexter Dalwood
Stijn Mulder



9, 16, 23 en 30 maart 2020


Abstract schilderen

Wanneer we een foto nemen of iets willen beschrijven dan creeren we een model. De foto van de boom is ten slotte niet de boom maar een drager van informatie; een model. Abstracte schilderijen kan je zien als fictieve modellen, zij maken een realiteit zichtbaar die je in het dagelijks leven niet kan zien of beschrijven maar alleen zou kunnen voorstellen.  
Meestal weet je niet van te voren hoe een abstract schilderij er uit moet zien, ook niet tijdens het proces. Het is een blinde bijna wanhopige poging iets te maken. Alsof je met gereedschap en bepaalde kunde de opdracht krijgt iets nuttigs te maken maar het mag geen stoel zijn, geen huis, je mag het geen naam kunnen geven.

Inspiratie:
Gerhard Richter
Bernard Frieze
Albert Oehlen
Franz Ackermann
colourfield painters
Action painters



6 en 20 april, 11 mei 2020


Er was een verzoek om het perspectief-tekenen weer eens te behandelen, dus dat zullen we doen deze avonden, daarnaast kunnen de laatste avonden gebruikt worden voor het gezamelijk kunstwerk en het afmaken van eigen werk. evt. verdere invulling van deze avonden stem ik nog af met jullie behoeften en wensen.


Docent RUBEN KRAGT

In 2010 studeerde Ruben Kragt af aan de opleiding Fine Art an de HKU. Na een jaar het Dooyewaard stipendium te hebben genoten en een jaar zelfstandig aan het werk geweest te zijn was het tijd voor een vervolg en ging hij nog twee jaar naar de-Ateliers in Amsterdam. Sinds 2014 werkt Ruben als zelfstandig beeldend kunstenaar en heeft hij deelgenomen aan verschillende tentoonstellingen.
Alledaagse objecten en situaties vormen de basis voor zijn werk. De ingrepen die hij in het beeld maakt tijdens het schilderen hebben vaak een sober surrealisme tot gevolg. Hierdoor probeert het werk zich van de werkelijkheid te distantiëren. 

“Een schilderij is in zichzelf een statisch beeld en probeert daardoor het verhaal uit te sluiten, terwijl een serie schilderijen het verhaal juist kan benadrukken in de ogen van de toeschouwer. Mijn schilderijen hebben geen geheime informatie of een vreemde betekenis. Het werk draagt alle inhoud zelf. Door een schilderij te bekijken, neem je er bezit van.”