Ars-Peintura 
Vereniging Amateur Beeldende Kunstenaars

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Donderdagmiddag 13.45 - 15.45 uur 
Tekenen en schilderen o.l.v. 
Theo Briggeman

We laten ons net als in het vorige programma, op jullie wens, weer inspireren door een aantal kunstenaars.

Dat kan met alle materialen die je denkt nodig te hebben of die je uit wilt proberen ... dus niet noodzakelijkerwijs met dezelfde materialen als bijv. het kunstwerk van jouw keuze. Tenzij je het echt na wil gaan doen. Wat een mooie uitdaging kan zijn.

Een olieverfschilderij kan dus leiden tot werken met potlood/krijt/pastel/aquarel/acryl/collage of andere technieken.
Er zijn vele soorten potlood in de handel als je er wat geld voor over hebt. Derwent heeft bijvoorbeeld Inktense kleurpotloden, die zijn sterker van kleur dan de gewone kleurpotloden.. geweldige kleurpotloden. Daarnaast heb je pastelpotloden en aquarelpotloden. Deze potloden zijn o.a. bij Swaak te koop. Oh Ja, zorg dat ze niet kunnen vallen .. dan breekt de hele stift !!
Hoe zou je deze opdracht kunnen aanpakken?
Je kunt je afvragen; wat trekt me aan in dit werk ?
Aan welke verwante interesses doet het me denken? Hoe zou ik het zelf willen/kunnen maken? Waar haal ik beeld- of ander materiaal vandaan, waaruit ik een nieuw of ander beeld kan maken. Je kunt het planmatig aanpakken of intuïtief zomaar ergens beginnen en alles daartussen in. Alle kunstenaars zijn te vinden op het internet.


5 en 12 september 2019

Henri Matisse/ Albert Marquet/ Raoul Dufy.
Het Fauvisme. 

Hierbij gaat het om kleur, vorm, ritme . Het is niet natuurgetrouw maar wel naar de natuur. Intense kleurpatronen en vlakken waarbij met name de kleuren niet natuurgetrouw zijn. Het motief wordt vereenvoudigd door min of meer kleine of grotere vlakken.
Matisse laat vooral veel interieurs zien. De relatief onbekendere Marquet laat heel veel landschappen en havengezichten zien in prachtig gelaagde composities. Dufy kreeg in 2014/2015 een tentoonstelling in Singer Laren. Prachtige zeer los geschilderde werken in zijn typische eigen handschrift. Mensen, paarden, havengezichten, muziekinstrumenten en dessins voor stoffen. “Mijn ogen zijn erop gemaakt om lelijkheid weg te gummen.” is een kenmerkende uitspraak van hem.


19 en 26 september 2019 

De Ploeg. Werkman. 1882-1945
Het werk van De Ploeg is verwant aan het fauvisme en het expressionisme. Men probeert kleur en uitdrukking te vinden voor wat men ervaart.
Eerder dat, dan dat men iets probeert na te bootsen of anders gezegd het min of meer realistisch na te schilderen. De leden van De Ploeg zijn individueel zeer verschillend op zoek naar wat zij willen uitdrukken.
Je zou hen eens kunnen gaan googlen en kijken welke kunstenaars je aantrekkelijk vind en waar je op wilt reageren . Sommigen zijn uitgesproken abstract anderen meer landschappelijk. Werkman springt er voor mij uit met zijn fantastische druksels en zijn expressionistische schetsen en schilderijen... Je kunt vanuit je eigen wereld onderwerpen waar je van houdt zoeken en kijken hoe je daar op jouw eigen expressionistische manier op reageert.


3 oktober 2019

Model/portret. 

Er komt een model voor ons poseren.
Voor zover ik het nu voor me zie in twee lange standen. Je kunt haar portret tekenen of schilderen. Alleen het hoofd, alleen haar bovenlichaam of haar hele lichaam in een bepaalde stand of situatie.. Je kunt kijken of je dat geheel naturalistisch doet of in jouw eigen kleurgebruik. Een goed gelijkend portret is natuurlijk fantastisch maar niet echt belangrijk als je juist wat wil experimenteren en haar levende voorbeeld gebruikt voor jouw onderzoek. Alle technieken!!!


10 en 17 oktober 2019

Frans Slijpen 1923-1994
Een onbekende monumentale kunstenaar uit Nederland. Hij heeft reliëfs, gebrandschilderde ramen, glas in beton en keramische kunstwerken nagelaten in tal van kerken en andere openbare gebouwen. Hij deed werkelijk waarvoor hij was opgeleid, nl. monumentale kunst maken. Monumentale kunst heet ook wel toegepaste kunst. Iets waar ik oorspronkelijk ook voor ben opgeleid op de Akademie Artibus in Utrecht, maar nooit heb gedaan. Bewondering voor zijn werk dus. In zijn latere vrije schilderwerk is het ook een pracht kunstenaar. Mooi groot experimenteel werk. Zoeken naar eenvoud en fantasievolle oplossingen. Je kunt uitgaan van grote eenvoudige vormen in bijvoorbeeld de plantenwereld of de architectuur. Alle technieken !!!


24 oktober VAKANTIE


31 oktober  en 7 november 2019

Carla Klein kunstschilder geb.1970 (google)
Een hedendaagse kunstenares.
Verlaten landschappen, stedelijke ruimtes eindeloos perspectief op hele grote doeken in subtiele kleuren. Veel grijzen, blauwen en witten en andere subtiele tinten.

Een mooie gelegenheid om onze kennis omtrent het perspectief weer eens te verruimen. En ze schildert zulke prachtige luchten. Perspectief kun je bij haar leren. Alle technieken.


14 en 21 november 2019 

Ed Dukkers. 1923-1996
Weer zo'n bijna vergeten grootheid in de teken en schilderkunst.“Het werk van Ed Dukkers heeft een zuivere eenvoud, los van ieder

virtuoos machtsvertoon en heeft de stille poëzie die herinnert aan

Morandi.” zegt Reinier Lucassen in een boek over Dukkers.
Een waar woord van een beroemde collega. Zijn doeken zijn gestileerd, geabstraheerd, zonder abstract te zijn, met uitgewogen kleurgebruik.
Hij schilderde vooral vrouwen. In grote vormen. De invloed van Picasso schemert ergens ver weg op de achtergrond. Echter op zijn geheel eigen wijze. Op deze wijze schilderde hij ook voorwerpen als een kam. Laat je inspireren! Bv. voorwerpen in een eenvoudige omgeving. Alles goed afgewogen met elkaar. Voorwaar, geen eenvoudige opdracht. Wel echt de moeite waard het te proberen. Je kunt het bv. doen met de collagetechniek, waarin je met rustige kleuren, met vellen eigen ingekleurd papier gaat schuiven tot je de juiste compositie hebt gevonden. Kortom, EENVOUD is het motto. Maar zoek vooral je eigen weg. Alle technieken.


28 november en 5december 2019

Karel Appel 1921-2006 Corneille.1922-2010 Constant Nieuwenhuis 1920-2005

In de jaren vlak na de 2e wereldoorlog waren het echte boezemvrienden later groeiden ze nogal uit elkaar, COBRA heeft als club maar enkele jaren bestaan (1948-1951). De werkwijze en benadering had echter vele navolgers. Klee , Picasso, Miro en Kandinsky werden als hun grotevoorgangers herkend ... ze lieten zich inspireren door hun meest eigenspontane uitingen. De oosterse kalligrafie inspireerde hen, maar ook het spontane in de kindertekening en hun eigen handschrift. De Deense kunstenaars Egill Jacobsen Ejler Bille waren hen al min of meer voor gegaan in 1934/39, gelijktijdig met de Amerikaanse actionpainter Pollock vanuit het surrealisme. Op 16 juli 1948 werd in het huis van Constant Nieuwenhuis de COBRA opgericht en besloot men de Denen de Fransen en de Belgen erbij te betrekken. Onderling waren er veel verschillen.

COBRA benadrukt vooral de vrijheid van expressie die we mogen gebruiken ... het experiment .. de ontmoeting met je fantasievolle zelf.
De ontdekking dat er vanuit kliederen en knoeien iets kan ontstaan dat we niet hoeven te begrijpen om het te waarderen als je er met een zekere verwondering naar blijft kijken. Veel van deze beelden zijn multi- interpretabel. Corneille, Appel en Constant zijn vaak wel vanuit de direct zichtbare wereld gestart. Ook in hun latere werk worden ze zelden geheel abstract. Corneille reist later veel en heeft dan veel landschappelijke elementen in zijn werk. Aardlagen, rotslandschappen etc. Bij Appel blijven het later heel vaak menselijke of dierlijke figuren in bepaalde ritmes neergezet. Constant heeft in zijn late werk prachtige gelaagde schilderijen achtergelaten, geschilderd met technieken uit de renaissance ! TIP: Laat jezelf eens lekker gaan. Blijf Kijken en Voelen !!


12 en 19 december 2019

Johan Hendrik van Mastenbroek 1875-1945. 

Rotterdamse impressionist van het eerste uur van de Rotterdamse havengezichten. Heeft in zijn jeugd nog met de grote impressionist Jongkind geschilderd. In zijn tijd zeer gewaardeerd en kreeg van de toenmalige regering de opdracht om het werk aan de Zuiderzeewerken in beeld te brengen. In het Zuiderzeemuseum Enkhuizen zijn nog vele werken van zijn hand te zien. Prachtige met meesterhand neergezette olieverven, aquarellen en tekeningen, vaak direct ter plekke gemaakt. Het werk laat de activiteiten en de atmosfeer eromheen vaak mooier zien dan je het zou kunnen fotograferen. Van Mastenbroek die H.K.H. Koningin Wilhelmina rondleidt op een tentoonstelling in Pulchri Studio laat wel duidelijk blijken niet zo gecharmeerd te zijn van zijn hedendaagse kunst. Een van de deelnemende kunstenaars exposeert een groen naakt, waarop de koningin enigszins ontzet aan hem vraagt, “Meneer van Mastenbroek, vindt u dit nu mooi? “ waarop hij antwoordt: “Majesteit, ik prijs mij gelukkig dat mijn vrouw er niet zo uitziet.” Verder heeft hij zich niet veel uitgelaten over de moderne kunst. We hoeven ons daar niets van aan te trekken en van hem leren hoe je prachtige luchten kunt schilderen en met zijn losse penseelstreken het water Je kunt van eventueel zelf gemaakte foto's uitgaan van havengezichten,of mooie water- en/of luchtfoto's in combinatie met bootjes .. let hierbij vooral op het perspectief in het water en in de wolkenpartijen. Of laat je anderszins inspireren. Alle technieken.


Docent Theo Briggeman 

 Theo is sinds 1978 werkzaam als docent en beeldend kunstenaar. Sinds 1991 tekenen en schilderen op inspiratie van muziek, in de vorm van een optreden naast uitvoerende musici. 1991: Improviserend tekenen op inspiratie van 'Perron 5b' te Soest. En idem bij een optreden van Greetje Bijma in De Fransche School te Culemborg. 1995: Improviserend tekenen op de manifestatie Cul Varie te Utrecht. 2005: Improviserend tekenen op het North Sea Jazzfestival. En natuurlijk ook bij Ars Peintura op de donderdagmiddag. Voor meer informatie over Theo kun je terecht op zijn website.